One Second Drawings
De controversiële, vorig jaar overleden Latham cultiveerde in zijn metaforen een sterk cinematografische visie. Hij hanteerde een verfpistool voor zijn serie van zestig one-second drawings die voor hem een demonstratie leverden van ‘het geringste gebeuren’, de fundamentele eenheid van ons bestaan. Voor Latham bestond de tijd uit een serie gebeurtenissen, en elke zorgvuldige geannoteerde en geregistreerde one-second drawing was, als het ware, een tentoonstelling in de troonzaal van de eeuwigheid, het equivalent van de wereld in een korrel zand, zoals in de woorden van William Blake, de visionaire kunstenaar waarmee Latham soms vergeleken werd.