Les anges exterminateurs
Jean Claude Brisseau heeft een reputatie opgebouwd met intelligente erotische films. Tijdens het Rotterdamse festival van 2003 was hij om die reden Film Maker in Focus. Nauwelijks terug in Parijs werd hij toen door vier actrices wegens seksueel misbruik voor het gerecht gedaagd. De actrices, die een beloofde of gehoopte rol in zijn Choses s ecrè ts waren misgelopen, konden hun beschuldigingen niet hard maken. Brisseau zegt dat hij tijdens de rechtszaak al bijna klaar was met Les anges e xterminateurs, maar het heeft er alle schijn van dat de zaak schaduwen over deze film heeft geworpen.
Hoofdpersoon is François, een wat goedgelovige filmmaker, die actrices zoekt voor een politiefilm. Omdat deze film een enkele erotische scène bevat, vraagt hij de kandidates om een orgasme te spelen. Als één van hen zegt dat ze echt is klaargekomen - wellicht door de toekijkende regisseur en de camera - en wel voor de eerste keer, raakt François gefascineerd. Hij besluit een nieuw filmproject op te zetten dat hierop voortborduurt, maar hij onderschat wat dit aan pornografie rakende onderzoek teweeg kan brengen bij potentiële actrices en bij hemzelf.
De film heeft een aristocratische toon, een zorgvuldig gestileerde art-direction en een doordachte opbouw. Hij heeft meer gemeen met de eerbiedwaardige Franse literaire pornografische traditie van Restif de La Bretonne en Marquis de Sade, dan met hedendaagse videoporno. Het is porno, ja, maar dan van een edele soort. (GjZ)