Fourteen
Ryo is een jonge lerares die, in tegenstelling tot haar collega’s, geen autoritaire houding aanneemt ten opzichte van de pubers die ze onder haar hoede heeft. Ze beseft in eerste instantie niet dat ze hiermee een risico neemt. De veertienjarigen voelen zich vooral onbegrepen door de volwassenen die hun jonge ambities gevoelloos in de kiem smoren. Als hun frustratie groeit, ontpoppen de pubers zich tot heimelijke en harde jongeren. Ryo wordt hierdoor teruggeworpen in de tijd en geconfronteerd met haar eigen belaste verleden, waarin zij zich verweerde tegen de ongevoelige wereld van haar meerderen. Dan ontmoet ze Koichi, een man die ze nog uit haar studententijd kent. Hij was in zijn jeugd een talentvolle pianoleerling, maar ook zijn ambities werden door een volwassene ontkracht. Nu hij voor de plaatselijke elektriciteitsmaatschappij werkt, heeft hij zich toch over laten halen om de zoon van een collega pianoles te geven. Duidelijk wordt hoe Ryo en Koichi gemeenschappelijke ervaringen hebben die ze pas nu kunnen herbeleven en vervolgens kunnen verwerken. Fourteen is een sfeervol en subtiel drama waarin twee verschillende generaties elkaar spiegelen in de meest kwetsbare periode van hun leven. (SdH)