Ex Drummer
In Ex Drummer zijn het drie ‘gehandicapte’ muzikanten die nog een drummer ontberen voordat ze zich tot rock-’n-rollsterren kunnen ontpoppen tijdens het eenmalige grote optreden dat ze in gedachten hebben. Ze vinden hun drummer in de arrogante en succesvolle schrijver Dries, die het als een experiment beschouwt eenmaal ‘buiten zijn eigen geluk te treden’ en af te dalen naar de minder bedeelde wereld van het plebs. Deze vierde man, die als handicap heeft dat hij niet kan drummen, laat zich allengs kennen als een gewetenloos manipulator. Onderlinge spanningen en familievetes maken dat het geweld hand over hand toeneemt. Uiteindelijk krijgt de schrijver zijn bandleden zo ver dat ze elkaars bloed kunnen drinken.
Gebaseerd op een roman van de bekende Vlaamse schrijver Herman Brusselmans is Ex Drummer geen conventionele boekverfilming. Deze grove, dwarse, afgrijselijke en bij tijden komische film is, conform de eerdere films van Mortier, bovenal een zeer expressief gedraaide muziekfilm waarin bekende rocknummers door lokale grootheden worden opgevoerd. (SdH)