Christmas Tree Upside Down
Christmas Tree Upside Down is een project van twee Bulgaarse regisseurs, Vassil Zjivkov en Ivan Tsjerkelov. Drie jaar geleden besloten ze een aantal uiteenlopende verhalen te schrijven over de geestesgesteldheid van de mensen in het huidige Bulgarije, tien jaar nadat het land door een eerste overgangsfase was gegaan.
Het resultaat bestaat uit zes aparte korte verhalen, met elkaar verbonden door een enorme dennenboom, die in de proloog wordt gekapt en vervolgens door Bulgarije reist om aan het slot van de film weer overeind te worden gezet in de hoofdstad. De boom fungeert als onze gids door het land. We zien de mensen en hoe ze leven, en we worden teruggevoerd in de geschiedenis, naar het Griekenland van de oudheid en Socrates. Een verjaardagsfeest in een huis in de bergen, een lyrisch verhaal over een zwangere tiener, een momentopname van een zigeunerfamilie, een verhaal over een man met zelfmoordneigingen en een symbolische massadans. Man en vrouw, jong en oud, rijk en arm - iedereen wordt geconfronteerd met de zin van het leven en iedereen gaat daar anders mee om. De film zit vol hedendaags realisme, maar kent ook een mysterieuze werkelijkheid en dichterlijke beelden. Naast enkele bekende Bulgaarse acteurs hebben de regisseurs gewerkt met niet-professionele acteurs. (LC)