Brinkmanns Zorn
De Duitse avant-gardedichter Rolf Dieter Brinkmann stierf op 23 april 1975 nadat hij in Londen door een auto werd geschept. Deze Keulse representant van de beat generation was toen al legendarisch. Brinkmann paste in het geheel niet binnen het literaire establishment en maakte zich, in tegenstelling tot de rest van de culturele elite, niet druk om het thema van de collectieve schuld die nog zwaar op Duitsland drukte. Brinkmanns wereld was er een van het naakte hier en nu. Hij ontdeed de onmiddellijke werkelijkheid van vals sentiment en nostalgie en zijn kritische deconstructie van de toenmalige Duitse cultuur vormt daarom ook nu nog een mijlpaal in de Duitse literatuur.