Bakushi
Fraai gestileerde en intrigerende documentaire over Japanse SM-touwbinders en hun modellen, waaruit de deskundigheid van Hiroki, maker van vele pink pictures, spreekt. Uit de ondertitel van de film, ‘De grote levens van de touwmeesters’ (de bakushi), blijkt dat Hiroki niet neutraal afstand wil nemen, maar zijn bewondering wil uitspreken voor de kunst van het martelen uit seksueel plezier.
De diverse sessies worden minutieus en geduldig in beeld gebracht. Omdat ze speciaal voor de filmmaker zijn opgevoerd, is deze onthullende documentaire met evenveel recht een fictiefilm te noemen. Het al eeuwenoude spel van vastbinden en ritueel pijnigen bestaat in verschillende culturen, maar de ceremoniële gedetailleerdheid en het verbluffende meesterschap waarmee deze vrouwen worden ingesnoerd, blijkt net zo typisch Japans als bloemschikken en theeschenken. De kunst van het kinbaku, zoals het sadistisch erotisch touwbinden in Japan wordt genoemd, werd traditioneel besproken in geheime blaadjes, maar heeft inmiddels een bijna openlijk beleden vorm gekregen. De drie gepresenteerde touwmeesters kunnen dan ook met name worden genoemd: Nureki Chimuo, Yukimura Haruki en Arisue Go. En hun modellen: Saotome Hiromi, Sumire en Uzuki Taeko.