American Combatant
De mens heeft de neiging snel te vergeten. Maar niet Fred White (gespeeld door regisseur Charles Libin), die zich schuldig voelt over de dood van zijn zuster Maud, waar hij twintig jaar geleden bij betrokken was. De omstandigheden destijds waren duister en gewelddadig, en - zo meent Fred - ze houden verband met 9/11. Gescheiden, zonder werk, dronken en geplaagd door angst en een behoefte aan boetedoening, huurt hij een filmstudent met een camera in om zijn getuigenis en zoektocht vast te leggen.
In American Combatant maakt Libin op slimme wijze gebruik van een deel van de speelfilm die hij in 1988 maakte onder de titel The Distribution of Lead, waarin te zien is hoe een clubje witteboordenrevolutionairen aan de vooravond van Zwarte Maandag, na een misgelopen coup bij hun firma in het World Trade Center, het appartement van Freds zuster binnendringt. Daar ontwikkelt zich een kat-en-muisspel, dat Libin achterstevoren door zijn film monteert, terwijl we anno nu Freds odyssee volgen door Lower Manhattan, langs zijn ex-vrouw en kinderen in Brownstone Brooklyn en, aan het begin van de nieuwe dag, naar het strand van Long Island. Het resultaat is een effectieve en actuele film over een door paranoia, politiek en verwrongen idealisme geplaagd tijdsgewricht. Met een mooie soundtrack van John Zorn. (GT)