Viva Zapatero!
Viva Zapatero! is een vermakelijke, politiek getinte documentaire over satire, parodie en humor als wapen tegen oprukkend totalitarisme, opportunisme en grenzeloze hebzucht. Sabina Guzzanti is in Italië bekend van een satirisch programma waarin de Italiaanse politiek op de hak wordt genomen en waarin Guzzanti een zeer geslaagde Berlusconi-imitatie doet. Als de televisiezender RAI besluit de serie al na één aflevering te beëindigen, acht Guzzanti de tijd rijp voor een ferm protest. Hoe is het mogelijk dat in een democratie als Italië de regering bepaalt wat een omroep mag uitzenden? Ondanks, of dankzij, de grensoverschrijdende macht van Berlusconi ging Viva Zapatero! in Italië in 30 bioscoopzalen uit en kreeg de surprisevertoning in Venetië in september 2005 na afloop een twintig minuten durende ovatie. Deze persoonlijke film toont enerzijds een ontmoeting tussen Guzzanti en mensen in hoge posities die worden geconfronteerd met zaken als corruptie en censuur, en is anderzijds een kleine rondreis door West-Europa, waarbij verschillende mensen hun mening geven over spraakmakende televisiesatires uit o.a. Frankrijk, Engeland (Spitting Image) en Nederland (Kopspijkers met premier Balkenende en de koningin). Guzzanti verbaast zich erover dat satire, een stevig in de westerse geschiedenis geworteld fenomeen, in het hedendaagse Italië zo ten prooi kan vallen aan censuur. 'Comic relief' heeft hier de vorm van kleine, erg geestige fragmentjes van Guzzanti-als-Berlusconi. (EH)