Videodiario di un re prigioniero
Orlando Orlandi is een bijna veertigjarige ambtenaar te Rome. Hij klaagt over zijn geestdodende werk, de jaloezie en de machtsspelletjes. Op een ochtend in de lente van 2005 begint hij dingen te horen en te zien die niemand anders hoort of ziet. Daarom begint hij aan zijn videodagboek. In de dagen en nachten die hierop volgen begint hij de film te monteren, en transformeert hij zich tot Sixtus Sextus, oftewel van junior manager tot de koning van Spanje; van iemand die straalverliefd is op Celeste, de dochter van zijn baas, tot koningsgevangene van de Grote Kanselier. Dit videodagboek wisselt alledaagse observaties van zijn bestaan en werk af met nachtelijke impressies. Met zijn videocamera registreert hij zijn eigen huis, zijn wandelingen door Rome, en het koninklijke paleis van Madrid waar hij denkt opgesloten te zijn. Naarmate de dagen vorderen, neemt de chaos toe. Misuraca, een 'experimenteel documentarist', liet zich voor deze vertelling inspireren door onder andere Gogols Dagboek van een gek. Hij stelt zich impliciet de vraag of het mogelijk is om film (een subjectieve representatie van de innerlijke wereld) te verbinden met documentaire (een objectieve opname van de buitenwereld). Het resultaat is een nauwelijks te classificeren, spitsvondige, grappige hybride van feit en verzinsel; een parabel met politieke connotaties, met een innemende hoofdrol van Gabriele Parillo, en onalledaagse opnamen van Rome. (EH)