Vendredi ou un autre jour
Achttiende eeuw. Een gevierd acteur van de Parijse Comédie Française, Philippe de Nohan, strandt na een schipbreuk op een onbewoond eiland. Gelukkig is zijn trouwe hond en een groot deel van de bagage er nog. De Nohan omringt zich in een grot aan de kust met proviand en met theaterparafernalia als kostuums en pruiken. De kale, zinderende omgeving overvalt hem, net als herinneringen uit het verleden (herinneringen waarin onder anderen de actrices Ornella Muti en Hanna Schygulla figureren). Langzaam maar zeker verliest De Nohan zijn greep op de werkelijkheid. Maar dan krijgt hij, min of meer toevallig, een inheemse eilandbewoner in de schoot geworpen. Hij noemt hem Vrijdag. Vendredi ou un autre jour is een ware cinematografische belevenis. De film is gebaseerd op Michel Tourniers bekendste boek, Vendredi ou le limbes du Pacifique, dat grote parallellen heeft met Robinson Crusoe. Met prachtig gefotografeerde, sepia-achtige scope-beelden wordt de kijker deelgenoot gemaakt van de eenzame eilandervaring. Het is prachtig om te zien hoe de relatie tussen de charismatische Philippe de Nohan en Vrijdag in de loop van de film verandert van een hiërarchische tot een min of meer gelijkwaardige. Dat was ook de inzet van Le Moine: een gedetailleerde analyse maken van een menselijke ziel die aan extreme eenzaamheid onderworpen wordt en het moeizame leerproces daarna waarin weer een relatie met een ander mens wordt opgebouwd. Een film over de verhouding van 'de wilde' tegenover 'de gecultiveerde mens'. (EH)