The Nightly Song of the Travellers
The Nightly Song of the Travellers is de verlate debuutfilm van schrijver Chapour Haghighat, gebaseerd op zijn gelijknamige roman. Terwijl het boek zich in het bergachtige oosten van Frankrijk afspeelt situeerde Haghighat de film in Oost-Anatolië, waar de oude kleermaker Yolan op zoek is naar zijn geboortedorp. Yolan is van Turkse origine en heeft een aantal jaren in de gevangenis gezeten wegens belediging van een mullah in het Iraanse Tabriz. Hij vlucht in gezelschap van het jongetje Ozal naar Turkije. Hun zoektocht verloopt moeizaam. Het dorp lijkt van de aardbodem verdwenen. Terwijl ze stad en land afreizen, wordt het doel van hun reis steeds minder duidelijk. Een veelheid aan korte, serieuze en komische ontmoetingen met knorrige vrachtwagenchauffeurs, gokkende stedelingen en wantrouwige dorpelingen geeft een inkijkje in een oeroude wereld vol tradities, geloof en geschiedenis. Het is echter een wereld waarin de oude man en de jongen - nomaden in een gesettelde omgeving - geen plek lijken te vinden. Meer en meer zijn zij slechts toeschouwers van het drukke leven om hen heen. Een zieneres wijst hen uiteindelijk de weg naar een donker strand, waar Yolan zich voegt bij dansende Armeniërs. 'De wereld die Yolan omringt, is tegelijk alledaags en fantastisch. Deze absurde en wrede wereld biedt geen duidelijk gemarkeerd pad. Zelfs de zieneres aan wie hij hulp vraagt, laat het lot beslissen. Yolans verhaal is de absurditeit en wanorde van zijn leven.' (GT)