The Lost Hum
Nieuwste productie van het illustere duo Takahashi Izumi en Hirosue Hiromasa. Vorig jaar voerde Takahashi de regie van The Soup, One Morning, waarin Hirosue de rol op zich nam van een getroebleerde jongeman die verstrikt raakt in een sekte. Van Hirosue was de intense korte film Sayonara sayonara te zien. The Lost Hum is Hirosue's eerste lange speelfilm en de hoofdrol doet hij er ogenschijnlijk moeiteloos bij. Takahashi tekende, naast een belangrijke bijrol en een deel van het camerawerk, voor het scenario en de productie. Het resultaat is soms wreed en weird, maar altijd intens en unheimisch. Het gegeven is een soort grootsteedse krantenberichtjeshorror: een man, Nagamiya, zit vastgebonden en opgesloten op een kamer, ontvoerd door Hasumi wier zuster hij gedood heeft. Hasumi weet niet hoe ze nu verder moet. Ze maakt een website met een routebeschrijving en een vraag: 'Ik heb een man gevangen die mijn zus heeft gedood, maar ik weet niet wat ik met hem moet doen. Heeft iemand een suggestie voor me?' De website trekt een vreemde schare bezoekers naar het appartement: één bezoeker wil zelf voor rechter spelen, een andere komt voor de lol, er is een jonge religieuze vrouw en er is een jongen die de kans ruikt moordenaar te worden. Terwijl de dagen verstrijken, blijken de verhoudingen van de ontvoerde en zijn oppasser zich anders te ontwikkelen dan verwacht. (SdH)