Song of Songs
Ruth is een religieuze, ongehuwde jonge vrouw. Ze is net teruggekeerd uit Israël om voor haar stervende moeder te zorgen. Haar dwarse broer David heeft zich aan het gezin onttrokken en doceert Engels. Hoewel hij afstand heeft genomen van zijn religieuze verleden, blijft hij een sterk moralistische, eenzame jongeman die diepgaand contact met de buitenwereld vermijdt. Op verzoek van haar moeder gaat Ruth op zoek naar haar broer, die ze al twee jaar niet heeft gezien. Na veel onderlinge strijd gaat hij ermee akkoord naar de familiewoning terug te keren - op zijn voorwaarden. Er volgt een intens en gecompliceerd steekspel tussen broer en zus. Na de première op het filmfestival van Edinburgh vielen Song of Songs terecht jubelende kritieken ten deel. Natalie Press (die eerder schitterde in My Summer of Love) en Joel Chalfen geven zeer overtuigend gestalte aan de ingewikkelde broer-zusrelatie in een orthodox joods milieu. De film onderzoekt de relatie tussen geloof en geweld, ontkenning en verlangen. Dit indrukwekkende speelfilmdebuut van Josh Appignanesi getuigt van veel lef: intimiteit wordt aan het wereldlijke verbonden, pijnlijke familierelaties en de onderdrukking van erotische gevoelens worden volledig, op delicate en subtiele wijze, inzichtelijk gemaakt. Criticus Steve O'Hagan formuleerde het zo: 'Geloofwaardig spel en compromisloos vanaf de schouder gedraaid camerawerk, een stevige, intieme en intense portrettering van incest en afvalligheid in joods noord-Londen.' (EH)