Reflections
Yao Hung-i, jarenlang vaste assistent van Hou Hsiao-hsien, schreef, regisseerde en voerde de camera voor zijn speelfilmdebuut. Reflections is vooral een portret van een jonge generatie in Taipei. In een zelfverzekerde maar losse stijl schetst Yao het individualisme, de verwarring en de onzekerheid van het jongerenbestaan, toegespitst op een driehoeksrelatie. De indirecte narratieve vorm laat ruimte voor de dubbelzinnige emoties en beweegredenen van de protagonisten. De achtergrond van de dynamische stad lijkt de eenzaamheid van personages te versterken. Jin is zangeres in een underground-rockbandje. Ze heeft een lesbische relatie met Mi. Ze hebben met elkaar afgesproken dat wanneer een van hen het met een jongen aanlegt, hun relatie voorbij is. Dan ontmoet Mi Hao en krijgt langzaam een affaire met hem - iets wat haar nogal zenuwachtig maakt. Een waarzegster heeft haar namelijk verteld dat ze iemand zou ontmoeten die veel van haar zou houden, en Mi krijgt steeds meer het idee dat Hao deze persoon is. Jin voelt dat Mi haar uit de handen glipt. Tegelijkertijd voelt ze zich in de steek gelaten door haar moeder, die ook een nieuwe vriend heeft. Jin wordt emotioneel steeds labieler, voelt steeds meer behoefte aan liefde en bescherming. Mi's relatie met Hao maakt haar jaloers, en haar wraak is bitterzoet. (SdH)