Opal Dream
Opal Dream is een onvervalste familiefilm, gesitueerd in het hedendaagse Australië en gebaseerd op Ben Rice's novelle Pobby and Dingan. De film zet uiteen hoe het onwrikbare geloof van een kind grote consequenties heeft voor een gemeenschap die zich nog niet aan de rijkdom van de verbeelding heeft willen overgeven. Kellyane, het eenzame dochtertje van de mijnwerker Rex en zijn vrouw Annie, krijgt een mysterieuze ziekte. Wanneer haar twee onzichtbare vriendjes Pobby en Dingan plotseling niet meer komen opdagen, doet deze ziekte haar langzaam verdwijnen. De ouders en broer hebben aanvankelijk weinig geduld met de rijke fantasie van hun dochtertje en zusje, maar worden gedwongen actie te ondernemen. In een poging haar tegemoet te komen, gaat haar vader de twee vriendjes zoeken bij een mijn. Hij wordt gearresteerd op verdenking van diefstal. Het is dan aan broer Ashmol om zijn eigen scepsis te overwinnen om zo Pobby en Dingan te kunnen vinden. Het is niet eenvoudig de twee verdwenen wezentjes te traceren; je moet er een bepaalde persoon voor zijn. Ashmol wil zijn zusje en de reputatie van zijn vader redden en zet door. Ondanks het verzet van de inwoners van het stadje wordt de zoektocht naar Kellyanes vriendjes tot een grappige en emotionerende rite de passage voor iedereen. Het is duidelijk: je hoeft niet te zien om te kunnen geloven. (EH)