One Love - Story of Rastafarians' Return from Babylon to Zion
Deze warme documentaire van de Tsjechische regisseur Petr Zahrádka over rastafari's in Ethiopië laat in alle rust een vrij onbekend beeld van Afrika zien. Vanaf 1955 komen rastafari's uit de Verenigde Staten, de Caraïben en Groot-Brittannië naar Ethiopië. Haile Selassie (de Ethiopische keizer Ras Tafari) reserveerde vijfhonderd hectare land voor elke Afrikaan die terug wilde keren naar de plek waar zijn voorouders als slaaf vandaan waren gehaald. Het land van de rastafari's ligt in het zuiden van Ethiopië, bij de kleine stad Shashemene. Ongeveer honderd rastafari's kwamen daar naartoe uit onvrede met hun leven in het Westen. Voor sommigen is het de vervulling van een droom waarvoor ze hun hele leven hebben gespaard. Ze hebben er een school gebouwd, en werken aan een zelfstandig bestuur voor de regio. In tegenstelling tot de christenen in Europa geloven ze dat ze kunnen leven in het paradijs op aarde; Ethiopië is voor hen het beloofde land. Zahrádka is een kundig observator van deze mensen en hun leven in absolute vrijheid - een abstract begrip voor de westerling. Hij biedt ons een respectvolle, niet-exotische blik op dit kleine stukje Afrika. Een fascinerende, niet-toeristische reis naar vrede, geloof, tevredenheid en het roken van het 'kruid' dat God gaf aan de rastafari's om dichter tot hem te komen. (LC)