Nine Emotions
Eén van de verhalen uit het Indiase heldendicht Mahabharata gaat over het brengen van menselijke offers in tijden van oorlog. De jonge strijder Aravan, zoon van de beroemde Arjuna, wordt verkozen als slachtoffer. Als laatste wens kondigt hij aan te willen trouwen voor hij sterft, maar er is geen enkel meisje te vinden dat bereid is om met een ter dood veroordeelde te trouwen. De god Krishna komt te hulp: na een gedaanteverwisseling wordt hij in de vorm van een prachtige jonge vrouw, Mohini geheten, de bruid van Arvana. Naar aanleiding van dit verhaal is het Koovagomfestival ontstaan, waar duizenden mensen van het zogenaamde derde geslacht - homoseksuelen, eunuchen en travestieten - ieder jaar samenkomen om in de rol van Mohini een symbolisch huwelijk aan te gaan met Arvana, die aanwezig is in de vorm van een standbeeld. Nadat het standbeeld is onthoofd, gooien zij hun armbanden kapot en worden ze weduwen. Regisseur Sivan is erin geslaagd om een verhaal met een duidelijke lijn te combineren met de poëtische aspecten van deze oude mythe. De hoofdpersoon, de dertienjarige Swetha, ontdekt dat haar oom Gautam een dubbelleven leidt als travestiet. In een poging hem te helpen volgt ze hem naar Koovagom in Tamil Nadu, waar een nieuwe wereld voor haar opengaat. Sivan heeft prachtige stukjes documentaire weten te verenigen met fictieve elementen en met de dominante aanwezigheid van de beroemde persoonlijkheid Mumbai Booby Darling. Het resultaat is een verfrissende en gevoelige film met een zekere dosis humor. (RS)