Pablo Aravena reisde een paar jaar lang over de hele wereld om de global graffiti movement in kaart te brengen. De film laat zien hoe graffiti van een underground-activiteit in The Bronx uitgegroeid is tot een volwassen kunstvorm, die wereldwijd in kunstgalerieën een plek heeft gevonden. Hoewel het een internationale beeldtaal is geworden, behoudt graffiti tegelijkertijd lokale accenten. Tegenover de geometrische en nette stijlen in Nederland en Duitsland staan de meer extravagante lijnen en kleuren in Spanje. De minimalistische graffiti in Japan is terug te voeren op de Japanse kunstgeschiedenis, waarin geen perspectief aanwezig was. Aravena ontmoet grand old men als Lee Quiñones, Doze Green en Henry Chalafant, die aan de wieg van de graffiti stonden. Hij focust echter evenzeer op de hedendaagse kunstenaars die de beeldtaal elke keer weer opnieuw uitvinden. Aravena beschouwt graffiti als het abstracte expressionisme van de twintigste en eenentwintigste eeuw. Met zijn film bestrijdt hij de stelling dat graffiti, oorspronkelijk gekenmerkt door anonimiteit op muren en treinen, aan vitaliteit inboet zodra het door de gevestigde kunstorde wordt opgenomen. Elke kunstvorm evolueert. NEXT: A Primer on Urban Painting maakt die vitale evolutie inzichtelijk. (SdH)