Mutual Appreciation
'Niemand weet de Zeitgeist zo goed te vangen als Andrew Bujalski en zijn cast', aldus een Amerikaanse criticus over Mutual Appreciation. Een compliment, zonder twijfel, maar het doet geen recht aan de juist zo universele, tijdloze herkenbaarheid van twintigers die zichzelf uitvinden. Omdat deze tweede film van Bujalski gedraaid is in zwart-wit en op 16 mm, roept hij natuurlijk ook het werk van Cassavetes en de sfeer van sommige nouvelle vague-films in herinnering. Hoofdpersoon Alan, uitstekend gespeeld (en gezongen) door Justin Rice, is een singer/songwriter uit Boston die het in New York gaat proberen. Zijn band is net uit elkaar en hij is op zoek naar een drummer. Een interview met een charmante radiopresentatrice mondt uit in een kortstondige affaire en levert een drummer op. Naast zijn bezigheden ter promotie van zichzelf drinkt en filosofeert Alan veel met zijn oude vriend Lawrence (gespeeld door Bujalski) en diens vriendin Ellie. Alan voelt zich aangetrokken tot Ellie, ook al past dat slecht in zijn plannen. In de schijnbaar geïmproviseerde en nonchalant terloops gefilmde scènes herkennen we naast Bujalski en Rice (documentairemaker en zanger van de band Bishop Allen) ook onder meer kortefilmmaakster Kate Dollenmayer en regisseur Bill Morrison, wiens werk ook in Rotterdam te zien is geweest. (GT)