Mixed Doubles
Net als in zijn eerdere film Raghu Romeo staat Rajat Kapoor op humoristische en verfrissende wijze stil bij belangrijke zaken in het leven. Deze keer richt hij zich op huwelijk en seksualiteit, een onderwerp dat in de Indiase cinema zelden voor het voetlicht komt. Sunil en Malti, een echtpaar van in de dertig, wonen in Mumbai met hun jonge zoon. Hun huwelijk was hun eigen keuze, en geen gearrangeerd huwelijk zoals gebruikelijk in India. Ze hebben een goed inkomen, een kind, een mooi appartement, een behoorlijke baan, goede vrienden, een auto... Maar hun relatie is een sleur geworden, de spanning is eruit. Sunil raakt geobsedeerd door de verhalen van een oude vriend, die nu in Amerika woont en beweert dat swingen (partnerruil) je huwelijk nieuw leven inblaast. Maar zal zijn vrouw Malti meedoen? Is swingen makkelijk in het nog steeds zeer traditionele India? Is het discreet en veilig? Dergelijke kwesties beginnen het paar parten te spelen en bedreigen hun ongecompliceerde leven. Met veel inzicht onthult Kapoor de psychologische matrix van een modern jong stel in Mumbai, waarbij hij beide partijen probeert te begrijpen. Hoewel deze moderne 'scènes uit een huwelijk' tegen een specifiek Indiase achtergrond spelen, is het een universeel verhaal over vrijheid, hypocrisie, hoop en verwachtingen dat op elke relatie van toepassing is. Kapoor, die grondig met zijn acteurs werkte en zelf een van de hoofdrollen vertolkt, bereikt een subtiliteit die zeldzaam is in de Indiase cinema. (RS)