Me and You and Everyone We Know
Voor wie er oog voor heeft en er gevoelig voor is, zit het eenvoudigste dagelijkse leven vol absurdistische voorvallen. Dat Miranda July zo'n soort oog en gevoeligheid heeft, is na het zien van deze film meer dan evident. Eigenlijk doet ze niets minder dan het uitvinden van een nieuw soort humor. Fijnzinnig, droog, surrealistisch en ver van de vette bulderlach. July speelt zelf een van de hoofdrollen als videokunstenares Christine Jesperson. De film speelt zich af in het heel wat minder kunstzinnige milieu van een slaperige buitenwijk. Om de touwtjes aan elkaar te knopen werkt Christine als chauffeur van een bejaardentaxi. Ze krijgt een wonderlijke en onwaarschijnlijke verhouding met de nog maar net gescheiden Richard, een wat droevige schoenenverkoper. Richard brengt met zijn twee zoontjes Robby en Peter twee zeer vermakelijke en voor hun leeftijd behoorlijk perverse hoofdpersonen in de film - die toch al geen gebrek heeft aan tamelijk merkwaardige types. Zoals de trendy eigenaresse van een opgeklopte galerie die zichzelf ruim overschat, maar het verschil tussen kunst en nep niet ziet. Kleine wraak van July op haar eigen kunstwereld. Steeds als het erop lijkt dat het bizarre en buitenissige de overhand begint te krijgen, brengt July de film weer terug in het ogenschijnlijk normale spoor. Zo blijft Me and You and Everyone We Know fraai balanceren tussen het bevreemdende en het ongelooflijke. Een bijzonder geestige balans. (GjZ)