Masters of Horror: Homecoming
Joe Dante is altijd een vreemde eend in filmland. Met Homecoming, een aflevering van de televisieserie Masters of Horror, realiseerde hij een briljante anti-oorlogshorrorfilm die Bush beslist niet aan het lachen zal maken. Zoals Bush destijds de verkiezingen liet vervalsen, zo laat Dante nu in zijn film Irak-veteranen uit de dood ontwaken om de naderende verkiezingen te saboteren in het nadeel van de president die hen de oorlog in stuurde. Dante schiet niet alleen met scherp op het huidige politieke klimaat in Amerika, maar eveneens op de rechts-conservatieve media en de geniale rechtse campagneplanners. Homecoming is een trefzekere low-budgetsatire die de gevoelloosheid en huichelarij van Bush's Witte Huis opschudt. Tijdens het laatste filmfestival in Turijn werd Dante met een vijf minuten durende staande ovatie toegejuicht. Homecoming maakt deel uit van de dertiendelige serie Masters of Horror. Terwijl de andere regisseurs hun artistieke vrijheid botvierden op blood and gore, verkoos Dante zich te engageren met de echte wereld en de verontrustende realiteit - en wat voor een. (CB)