Langer licht
Een landerige, warme maar huiveringwekkende zomer in Amsterdam-Noord. Boksschoolhouder Lucien (Raymond Thiry) is na een tragisch ongeluk niet meer in staat te zorgen voor zijn vijftienjarige zoon Mitchell (Dai Carter). Lucien leeft nu voor zijn boksschool en voor zijn leerlingen. In een onvergetelijk pijnlijke scène probeert Mitchell op zijn eigen verjaardagsfeestje tevergeefs contact te maken met zijn vader. Lucien heeft zichzelf niet meer in de hand en laat alles wat waarde voor hem heeft uit zijn vingers glippen. Hij trekt zich terug en laat zijn pupillen en zijn zoon in de steek. Pas als hij in staat is zijn eigen verdriet recht in de ogen te kijken, vindt hij een weg om de draad weer op te pakken. In zijn krachtige speelfilmdebuut laat Lammers de verzengende hitte emotioneel gezien dalen tot een Siberisch dieptepunt en toont hij zich een scherp observator van zowel het menselijk leed als van de grootstedelijke grauwheid van Amsterdam-Noord. Een schrijnende film die niet onderdoet voor het werk van de gelauwerde gebroeders Dardenne. (SdH)