La trahison
In het krachtige La trahison, met prachtige vertolkingen van onder anderen Vincent Martinez en Ahmed Berrhama, toont Faucon de complexiteit en absurditeit van een oorlog. Hij doet dat niet met bloederige beelden, maar op psychologische wijze: het grootste gevecht vindt in de hoofden van de mensen plaats. Tijdens de Algerijnse burgeroorlog, begin jaren zeventig, is de Franse luitenant Roque met zijn mannen gepositioneerd in de Algerijnse woestijn. Officieel is hij daar om de bevolking gerust te stellen en te overtuigen van de goede Franse bedoelingen. Zijn werkelijke taak is het uitschakelen van het FLN (Front de Liberation Nationale), het ondergrondse Algerijnse bevrijdingsleger. Roque is de uitzichtloze oorlog moe, en komt meer en meer in gewetensnood. Hij ziet burgers gemarteld worden, maar moet tegelijk het moreel van zijn mannen hooghouden. Wanneer hij in het bezit komt van een aantekeningenboekje met daarin informatie over een mogelijke aanslag op zijn mannen, wordt zijn gewetensconflict versterkt. Een van de verdachten is Taieb, zijn vertrouweling en Frans soldaat van Algerijnse afkomst. Is de informatie in het boekje waar, of bedoeld om verdeeldheid te zaaien? Faucons sobere, ingehouden verteltrant toont niet alleen het gezichtspunt van de Franse luitenant, maar ook dat van de Algerijnse soldaten. Hun onderlinge gesprekken zijn echter voor meerderde interpretaties vatbaar. Tot aan het einde blijft de suspense over het verraad hangen. (SdH)