Instant Democracy: The Pneumatic Parliament
The Pneumatic Parliament is een mobiel, transparant en zelfopblaasbaar gebouw dat overal ter wereld gebruikt kan worden als behuizing voor parlementaire bijeenkomsten. Vervoerbaar in een compacte container geeft het binnen anderhalf uur - en nog wat tijd voor de inrichting als overdekte marktplaats - ruimte aan 160 parlementariërs. The Pneumatic Parlement biedt daarmee binnen 24 uur plus reistijd de architectonische voorwaarden voor democratische processen en vormt daarmee een opmerkelijke en futuristische bijdrage aan de wereldwijde verspreiding van de Westerse democratische principes. Dit ontwerp voor 'democratie als een exportproduct' komt voor uit de Konferenz für Demokratie und Wertegemeinschaft, waaraan professor Peter Sloterdijk verbonden was. Een prototype werd ontworpen door Global Instant Objects, compleet met 3D-simulaties, een maquette en een geloofwaardige brochure voor de commerciële exploitatie van het parlement. Deze ironische installatie werd voor het eerst gepresenteerd tijdens de tentoonstelling Making Things Public - Atmosphëren der Demokratie van curatoren Bruno Latour en Peter Weibel.