Green Mind, Metal Bats
Toen Kumakiri door producent Kimura gevraagd werd of hij geïnteresseerd was in het verfilmen van de manga Green Minds, Metal Bats, verwachtte hij niet bepaald een zachtaardig onderwerp. Niet alleen vanwege de titel, maar ook omdat Kimura bekend was van vele extreme Miike Takashi-films en omdat Kumakiri zelf gedebuteerd was met de splatter-film Kichiku. Sinds A Hole in the Sky (Tiger Awards Competitie 2001) heeft Kumakiri zich echter ontwikkeld tot een stijlvast, volwassen en teder chroniqueur van liefdes en obsessies in het moderne Japan. Toen bleek dat het verhaal ging over jonge mensen die op hun eigen, pathetische manier allemaal slachtoffer zijn van hun liefde voor honkbal, ging hij dan ook op het aanbod in. De drie hoofdpersonen zijn op een dood spoor beland. Nanba zit zonder geld en zonder vriendin. Op de middelbare school leek de toekomst nog rooskleurig: in die jaren speelde hij honkbal op het hoogste niveau. Maar in de buurtsuper waar hij een parttime baan heeft, vindt zijn collega hem 'een beetje vies'. Wanneer hij de agressieve alcoholiste Eiko ontmoet, is het gedaan met de stilte in Nanba's bestaan. Zo komt hij ook in aanraking met de gefrustreerde politieagent Ishioka, een oude ploegmaat die zijn sportcarrière moest opgeven vanwege een elleboogblessure. Wakamatsu Koji, de legendarische maker van pink-filmklassiekers als Sex Jack (1967) en Ecstasy of Angels (1972), speelt de geest van Babe Ruth; ook zien we Terajima Susumu, ster uit films van Kitano en Kore-Eda. (GT)