Eden
Gregor, een corpulente, excentrieke chef de cuisine, runt een klein restaurant aan de rand van een stad. In zijn vrije tijd zit hij vaak op een terrasje, waar hij wordt bediend door Eden. Eden is getrouwd met Xaver en heeft een dochter van vijf met het Downsyndroom, Leonie. Gregor ziet Leonie voor het eerst in het park als ze bij de fontein speelt en erin dreigt te vallen. Hij is zeer gecharmeerd van haar (en haar moeder) en besluit een cake met eigengemaakte chocolade voor haar verjaardag te bakken. Als Eden de chocolade proeft, is ze compleet verrukt. Ze bezoekt de keuken van Gregor om meer te kunnen proeven van zijn kookkunst, wat uitmondt in een innige maar platonische relatie. Eden en haar huwelijk bloeien op en ze raakt eindelijk weer zwanger. Xaver wordt echter jaloers op Gregor en vernielt zijn wijnkelder. Dit doet Gregor besluiten het stadje te verlaten, maar eerst wil hij Eden nog een laatste keer zien. Eden is een charmant, lichtvoetig relatiedrama over de kunst van het koken en de liefde. De film past naadloos in de traditie van sensuele eetfilms als Eat Drink Man Woman, Bella Martha en Como agua para chocolate, die inmiddels een genre genoemd mogen worden. Het water loopt u in de mond bij het zien van de vele exquise gerechten die Gregor bereidt en die zonder uitzondering een geheim recept hebben. (JJ)