Degenen die Alexei Balabanov kennen als regisseur van de kunstzinnige zwart-witfilms Happy Days en The Castle zullen hun beeld nu definitief moeten bijstellen. Sinds Brother heeft Balabanov het pad betreden van de commercieel succesvolle film en is hij een van de populairste filmmakers van Rusland geworden. Het eigenzinnige Dead Man's Bluff is niet te vergelijken met Balabanovs vorige werk. Het is een gangsterfilm, zoals Brother, maar dan met harde humor, sarcasme en een totaal gebrek aan moraal. Het verhaal zelf doet er niet zo veel toe; zoals wel vaker bij dit soort films draait het om een koffer vol drugs. Belangrijker is dat de film een uitvergroting is van de situatie in Rusland in de jaren negentig, toen de Russische maffia opbloeide en een eigen 'cultuur' creëerde van grof taalgebruik (inclusief xenofobie, zoals in alle ex-communistische landen), specifieke kleding en kapsels, dikke gouden kettingen en een meedogenloos wreed optreden. Sinds de succesvolle uitbreng in Rusland wordt Balabanov de Russische Tarantino genoemd, maar het grote verschil is, zoals Nikita Michalkov opmerkte, dat Tarantino zijn eigen sprookjes verfilmt, terwijl Balabanov de harde realiteit in beeld brengt. Met Nikita Michalkov in zijn eerste rol als antiheld en met vele andere vooraanstaande Russische acteurs, onder wie voormalig Tiger Award-kandidate Renata Litvinova, wordt gebroken met het cliché van de nostalgische Russische film. Nieuwe genres hebben definitief hun plek bij het Russische publiek gevonden. (LC)