Crossing the Bridge: The Sound of Istanbul
Confucius zei het al: wil je een land echt doorgronden, leer dan zijn muziek kennen. Niet voor niets wordt hij geciteerd in Crossing the Bridge: The Sound of Istanbul. Deze documentaire van de maker van Gegen die Wand vormt een aanstekelijk en geëngageerd onderzoek naar de diversiteit en culturele gelaagdheid van de muziek die in het hedendaagse Istanboel een groeiend publiek bereikt. Akin reist mee met Alexander Hacke, de bassist van Einstürzende Neubauten, die voor het eerst met het rijke amalgaam van muzikale uitdrukkingen in Turkije in aanraking kwam toen hij voor Akins Gegen die Wand de muziek verzorgde. Zijn fascinatie voor de ongewone mengvormen tussen oosterse en westerse muziek inspireerde hem tot het samenstellen van een cd, die hij door middel van street recording opnam. Deze techniek maakte het mogelijk al rondtrekkend en improviserend professionele live-opnames te maken. De documentaire maakt daarbij zowel de lokale verankering maar ook de complexe ontstaansgeschiedenis invoelbaar, en het recente nieuwe bestaansrecht van bijvoorbeeld Koerdische volksmuziek, rockmuziek, traditionele klaagzangen en hiphop. Grote sterren (Orhan Gencebay, Sezen Aksu) maar ook undergroundmuziek krijgen een plaats in de film. Crossing the Bridge: The Sound of Istanbul wordt daarmee ook tot een ongebruikelijk portret van Istanboel, door alle sociale en culturele lagen van de Turkse bevolking. (SdH)