Captain Milkshake
Na een korte release in de jaren zeventig werd deze originele psychedelische anti-Vietnamfilm om duistere redenen uit de roulatie gehaald en opgeborgen. Pas kort geleden slaagde regisseur Richard Crawford erin de rechten van zijn film uit 1970 terug te krijgen. Als we Captain Milkshake anno 2006 bekijken, blijkt al gauw dat er weinig verschil is tussen de Amerikaanse oorlogsspelletjes van toen en nu. Hoewel de periode van flower power, seks, drugs en rock-'n-roll al een tijdje achter de rug is, blijft de essentie en het protest van Crawfords film brandend actueel. De liefde die opbloeit tussen een marinier op tijdelijk verlof en een anti-oorlogsactiviste is slechts het uitgangspunt voor een groter verhaal over een land in verandering en over het verzet tegen het banale conservatieve establishment dat dit land leidde. Captain Milkshake is een (h)eerlijke archeologische vondst, niet in de laatste plaats dankzij het van drugs en activisme doordrenkte geluid van Quicksilver Messenger Service, Country Joe & The Fish, The Steve Miller Band en Kaleidoscope. (CB)