British Avant-Garde Film and Graphic Art
Avant-gardefilmer Stephen Dwoskin zinspeelde al eens op het feit dat de productie van filmposters soms meer geld kostte dan de films zelf. Dus maakte hij ze ook zelf. Zijn ontwerp voor de poster voor Dynamo (1971) laat hem zien als een getalenteerd grafisch kunstenaar. De poster is onderdeel van de tentoonstelling British Avant-Garde Film and Graphic Art. De expositie geeft een goed overzicht van de culturele context waarin Dwoskin als invloedrijk filmer, schrijver en docent bijdroeg aan de Britse avant-gardecinema. De posters dateren uit de periode 1966-1985, die begon met de oprichting van de London Filmmakers Co-operative (LFMC) - een sleutelmoment in de ontwikkeling van de avant-garde tot een meer coherente beweging - en die in de tweede helft van de jaren tachtig eindigde met de interventie in het mainstream kunst-establishment en de kolonisatie van de galerieruimtes, wat in de jaren negentig leidde tot een zeer grote belangstelling voor de kunst van het bewegende beeld. De posters zijn gemaakt voordat computerontwerpen en digitale bewerkingen gemeengoed werden. De ontwerpers hadden meestal een achtergrond in schilderen, drukkunst, beeldhouwkunst, fotografie of filmmaken. Ze maakten gebruik van grafische technieken om posters te ontwerpen waarin verschillende stijlen, van psychedelische kunst tot pop-art en 'situationist montage' samenkwamen. De tentoonstelling laat twee categorieën posters zien: die voor filmprogramma's en films van individuele filmmakers, en posters voor belangrijke festivals en rondreizende programma's.