Amnesty DOEN Award - Ceremony & Screening of Winning Film
AMNESTY INTERNATIONAL - DOEN AWARD Het is dit jaar de vierde keer dat tijdens het IFFR een international vakjury een prijs uitreikt voor de beste film waarin de thema's mensenrechten en menselijke waardigheid aan bod komen. De jury beoordeelt tien films die geselecteerd zijn op basis van criteria zoals de manier waarop het thema van de mensenrechten behandeld wordt, originaliteit, de persoonlijke betrokkenheid van de filmmaker en de mogelijkheid om de film uit te brengen in Nederlandse bioscopen. De prijsuitreiking (open voor het publiek) en de vertoning van de film die de prijs gewonnen heeft vinden plaats tijdens de Human Rights Night, woensdagavond 1 februari. Amnesty International en Stichting DOEN bieden de regisseur van de verkozen film de AMNESTY INTERNATIONAL - DOEN AWARD aan, die bestaat uit een subsidie van 5,000 euro. Daarnaast zal de film gedistribueerd worden in Nederland. Acht verschillende festivals reiken ieder jaar Amnesty International Film Awards uit, waaronder het IDFA in Amsterdam en de Berlinale in Berlijn. Amnesty International is een onafhankelijke en onpartijdige organisatie die de naleving van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens nastreeft. Stichting DOEN is een fonds dat zich inzet voor een leefbare wereld. Dit doel wordt bereikt door het ondersteunen van organisaties en initiatieven op de werkterreinen van Duurzame Ontwikkeling, Welzijn en Cultuur, met behulp van financiële bijdragen van de Nationale Postcode Loterij. Stichting DOEN looft deze prijs uit omdat documentaires de blik op de wereld verbreden en sociale betrokkenheid vergroten. De Amnesty International - DOEN Award is een project van Movies that Matter. De Stichting Movies That Matter is een nieuw samenwerkingsverband van Amnesty International, Stichting DOEN, het Hivos-NCDO Cultuurfonds en het VSBfonds. Movies that Matter gebruikt cinema om het publiek, opinieleiders en beleidsmakers te wijzen op mensenrechtenschendingen en hun aandacht daarvoor te vergroten. De volgende films zijn genomineerd voor de Amnesty International - DOEN Award Workingman's Death, Michael Glawogger (Austria/Germany) Un matin bonne heure, Gahité Fofana (France/Guinea) The Death of Mr. Lazarescu, Cristi Puiu (Romania) The Betrayal (La trahison), Philippe Faucon (France/Belgium) Out of Status, Sanjna Singh (USA) Avenge But One of My Two Eyes, Avi Mograbi (France/Israel) Forsaken Land, Vimukthi Yayasundara (France/Sri Lanka) Toro negro, Pedro Gonzales-Rubio (Mexico) Tsotsi, Gavin Hood (United Kingdom/South Africa) Operation Spring, Angelika Schuster, Tristan Sindelgruber (Austria)