Almagul Menlibayeva - Installation
Een van de grootste verrassingen van de afgelopen Biënnale van Venetië was het paviljoen van Centraal-Azië, met onder meer de kunstenares Almagul Menlibayeva. Voor het Film Festival Rotterdam monteerde Menlibayeva enkele registraties van performances op de barre vlakten in zuid-Kazachstan tot twee nieuwe korte films (On The Range en I Will Never Forget This). Hier in samenhang getoond, tonen de films een glimp van het zogenaamde punk-sjamanisme dat Menlibayeva aanhangt en waarin soefisme, boeddhisme en sjamanistische rituelen worden vermengd. De hedendaagse score plaatst de ongrijpbare bewegingen van de vrouwelijke hoofdpersonen in het hier en nu. In Kazachstan, een land met veel verschillende volkeren en religieuze afsplitsingen, is het zoeken naar een eigen identiteit essentieel nu zowel Rusland, China als de Verenigde Staten invloed op het gebied proberen uit te oefenen.