A Trip to Karabakh
Levan Tutberidzes film is geïnspireerd op Aka Morchiladzes populaire Georgische roman The Trip to Karabakh. Het boek werd uitgegeven in een turbulente periode; twaalf jaar geleden woedde in Tbilisi een burgeroorlog. Personages en gebeurtenissen volgen elkaar opzettelijk op chaotische en onlogische wijze op, een treffende metafoor voor de chaos en het anarchisme die in de regio heersten. De vrienden Gio, Gogliko, Sandro en Duda hebben de gebruikelijke interesses van twintigers, met één gevaarlijke uitzondering: hun passie voor drugs. Het geld krijgen ze van de oude junk Ilo, Achiko is de tussenpersoon, en Gio en Gogliko zijn de smokkelaars die het spul uit Azerbeidzjan halen. Gio is hopeloos verliefd op Iana, maar hun zeer verschillende achtergronden maken de liefde onmogelijk. Om te ontsnappen aan deze ondraaglijke situatie maken de vrienden een (zaken)reisje, dat echter heel anders loopt dan ze hadden gepland. Gio en Gogliko belanden midden in het gebied dat betwist wordt door Azerbeidzjanen en Armeniërs en vallen in handen van rebellen. De parallelle verhaallijnen en hier en daar plots afgebroken montage geven een extra laag aan het verhaal. Het vertelt ons niet alleen iets over de Georgische jeugd van tegenwoordig, maar ook over de drie partijen in de turbulente regio: Georgië, Armenië en Azerbeidzjan. Landen die niet naast elkaar leken te kunnen bestaan, maar tot nu toe in een kwetsbare vrede met elkaar leven. (LC)