24 Wirklichkeiten in der Sekunde
In dit portret van de Oostenrijkse filmer Michael Haneke volgen twee voormalige leerlingen van de filmacademie in Wenen, Nina Kusturica en Eva Testor, de regisseur tijdens zijn werk en reizen langs festivals. Als je aan de filmacademie van Wenen studeert kun je niet om Haneke heen, zijn films zijn daarvoor te nadrukkelijk aanwezig. Kusturica en Testor wilden daarom de man achter de films leren kennen. Hun film is een verzameling conversaties met de maker in trein, auto en vliegtuig en geeft een beeld van hoe hij filmt en monteert, maar laat ook zien hoe Haneke, die de laatste jaren vooral in Frankrijk werkt, met zijn publiek en de media omgaat. Haneke: 'Ik zeg altijd: film is 24 leugens per seconde ten dienste van de waarheid, of ten dienste van een poging om de waarheid te ontdekken.' De makers stellen in hun film niet het voorkomen van de obsessieve Oostenrijkse filmer centraal, maar zijn kunstenaarschap. Terecht.