13 (Tzameti)
Het is vooral de onverbloemde brutaliteit en het explosieve geweld die dit speelfilmdebuut in zwart-wit zijn beknellende en mysterieuze sfeer verlenen. 13 (Tzameti) is het verhaal van Sébastien, een onwetende twintiger die zich in een luguber avontuur stort als hij blindelings de instructies opvolgt die voor iemand anders bestemd zijn. De film neemt af en toe de proporties van een Tarantino aan. Sébastien komt terecht in een clandestiene wereld waarin mannen achter gesloten deuren gokken met het leven van andere mannen, waarin chaos regeert en een ijskoud overlevingsinstinct de enige uitweg lijkt. Er wordt hoog spel gespeeld. Babluani's spel met lichteffecten verstevigt deze met stevige hand gemonteerde, impressionistische film noir nog meer. Gela Babluani, zoon van filmregisseur Temur Babluani, groeide op in een door de burgeroorlog verscheurd Georgië waarin geweld, corruptie en dood aan de orde van de dag waren. Zijn liefde voor de film werd gevoed door de grote zwijgende Sovjet-films die hij met vader in Tblisi zag. De zeggingskracht van de zwart-witbeelden en de dwingende montage zijn hem blijven beïnvloeden. Vanaf zijn eerste korte film A fleur de peau heeft Babluani geprobeerd zijn visuele geheugen en persoonlijke ervaringen te vertalen naar een eigen filmtaal. (SdH)