Vital
De medisch student Hiroshi (voortreffelijk gespeeld door Tadanobu Asano, momenteel hét gezicht van de Japanse onafhankelijke cinema) verliest tijdens een ongeluk zijn vriendin Ryoko en zijn geheugen. Verre van hersteld volgt hij zijn lessen anatomie en het daaraan verbonden onderdeel waarin hij een echt menselijk lichaam moet ontleden. Weerzin of niet, hij stort zich met overgave op zijn studie. Er lijkt zelfs een nieuwe relatie op te bloeien, maar depressies, hardnekkig zwijgen en het bezoek van een jonge vrouwelijke geest staan dat in de weg. Geleidelijk keert het geheugen van Hiroshi terug. Als hij zich realiseert dat zijn voormalige vriendin op zijn snijtafel ligt, neemt hij een toch nog onverwacht besluit. Vital is een donkere, stemmige film, met een opmerkelijk serieuze ondertoon. Niet iedereen vindt het snijden in lijken een prettig gezicht, maar horror in de klassieke zin is het niet. Tsukamoto keert zich bewust af van het traditionele horrorgenre. De macabere zoektocht van zijn hoofdpersoon dient niet in de eerste plaats het gruwelijke effect. In het dode lichaam is hij op zoek naar antwoorden op de vragen van het leven. Tsukamoto verwierf met zijn verpletterende Tetsuo-films eeuwige cultstatus. Deze film is minder uitbundig, minder agressief, maar bevat evenveel authentiek gevoel voor de meest duistere en macabere kanten van lichaam en geest. Je zou het een welhaast filosofische horrorfilm kunnen noemen. En dat doen we bij dezen. (GjZ)