Visits: Hungry Ghost Anthology
Een vierluik dat voortkomt uit een inventieve samenwerking tussen een commerciële opdrachtgever en een aantal onafhankelijke jonge filmmakers. De film werd gemaakt ter gelegenheid van het in gebruik nemen van digitale projectieapparatuur in een multiplexbioscoop. Hij moest op digitale video worden gedraaid en de thematiek moest aansluiten bij het Chinese festival van de hongerige geesten, dat in de periode van de opening plaatsvond: volgens de overtuigingen van de religie verlaten de geesten gedurende een maand het vagevuur om zich onder de levenden te begeven. De filmmakers bleven bij dit project trouw aan hun eigen stijl en werkwijze. Ze maakten geen commerciële horrorfilms, maar eerder psychologische drama's waarin het geloof in geesten een plaats kreeg. De ambiguïteit tussen geloven en niet-geloven in geesten die worden vermoed of zelfs opgeroepen, speelt in alle delen een rol. Zonder uitzondering spelen ze met de thrillerachtige suspense van de bezoekende geesten. De prijs voor de subtiliteit waar de makers voor kozen, was dat het multiplexpubliek niet echt de kassa's bestormde, terwijl de film evenmin een logische plaats vindt op festivals. Van twee van de filmmakers, Ho Yu-hang en James Lee, zijn ook elders in het programma films te zien (Sanctuary van Ho en The Beautiful Washing Machine en de korte Goodbye to Love van Lee). Beide regisseurs zijn sleutelfiguren binnen de Maleise onafhankelijke film. (GjZ)