Vaterland - A Hunting Logbook
Deze eerste surrealistische thriller uit Tsjechië verleidde de doorgaans wat stille Tsjechische filmkritiek het afgelopen jaar tot het roeren van de trom. De film oogstte lof omdat hij zeer oorspronkelijk is en een denkbeeldig universum schetst met een geheel eigen geschiedenis en eigen regels. Het verhaal speelt zich af op en rond een oud, vervallen landgoed (de mise-en-scène doet sterk denken aan de films van Pavel Juracek) in een niet nader genoemd land. De gebroeders Czadsky, hun vrouwen en hun twee neven, Max en Leo, komen kijken wat er rest van hun erfgoed. Ze hebben daar voor het eerst toestemming voor, sinds een ongelukkige, niet nader bepaalde periode die doet denken aan het communistische tijdperk. De gasten worden onthaald door een oude huismeester, die vroeger voor hun vader werkte. Hij wekt de oude aristocratische sfeer weer tot leven: door zijn maaltijden, maar vooral door voorbereidingen te treffen voor de jacht. Deze jacht dient zich te voltrekken volgens strikte regels, en die zijn bepaald niet alledaags. Zowel de prooi als de instrumenten voor de jacht zijn raadselachtig, zo niet bizar te noemen. Vaterland is het debuut van theaterregisseur David Jarab en vormt een fris, spontaan geluid binnen de hedendaagse Tsjechische cinema. Het verhaal bevat elementen van fantasy, horror en een snufje detective, terwijl de visuele stijl verwijst naar de surrealistische filmers Jan Svankmajer en Louis Buñuel. (LC)