Undertow
Zoals veel andere Amerikaanse filmmakers van zijn leeftijd is David Gordon Green een ongegeneerd fan van de cinema van de jaren zeventig, zowel goed als slecht, en zijn kleine, unieke oeuvre wordt dan ook gekenmerkt door prachtige, frisse, excentrieke lyriek, een oog voor buitenissige locaties en mensen en een niet aflatende empathie met jonge buitenbeentjes. Undertow is een sterk verhaal over een gezin in gevaar, dat doet denken aan avonturenverhalen voor de jeugd, met toevoeging van een weldadige portie Southern gothic, en een vleugje Faulkner en Flannery O'Connor. Een boer uit Georgia (Dermot Mulroney), weduwnaar, krijgt zijn broer op bezoek, een grijnzende bajesklant (Josh Lucas) die een oude rekening komt vereffenen. Voor de twee gekwelde jonge zonen van de boer verandert de oom binnen de kortste keren in een boeman, waarna Greens film in een stroomversnelling raakt. De adembenemende ontsnappingstocht van de jongens door bossen, gehuchten, provincieplaatsjes en sloppenwijken doet zowel emotioneel als visueel denken aan Laughtons The Night Of The Hunter. De grootste openbaring in Undertow is de opvallend fysieke, sterk intuïtieve vertolking van de hoofdrol door Jamie Bell, bekend van zijn titelrol als balletdanser in Billy Elliot, die hier de oudere broer speelt die uit alle macht probeert uit de dodelijke wurggreep van de familieproblemen te ontsnappen. (KJ)