Two Syllables Behind
De nieuwe grenzen in het hedendaagse Europa zijn klaarblijkelijk niet van toepassing op de kunstwereld. Ook tegenwoordig werken Slowaakse en Tsjechische filmers (en zij niet alleen) samen, en net als in de goede oude tijd beïnvloeden zij elkaar. Met Two Syllables Behind, het regiedebuut van scenariste Katarína Sulajova, komt er voor het eerst een film van Slowaakse bodem die het cinematografisch verleden van het land loslaat en een statement maakt over het leven van jongeren in de stad. Toch hanteert ook Sulajova de licht poëtische toets die zo typerend is voor de Slowaakse cinema. Zuzana (Zuzana Sulajova, bekend van haar rol in Martin Sulíks The Garden) is een typische representant van de postcommunistische generatie die het verleden van hun ouders allang vergeten is (en misschien wel nooit gekend heeft). Ze is jong, energiek en wil zoveel mogelijk uit het leven halen. Ze verdient de kost met het nasynchroniseren van soapseries. Geld geeft haar de ruimte om van het leven te genieten en te reizen. Het enige probleem is dat ze ongedurig is, en op zoek naar meer of iets nieuws. De nieuwe wereld van Zuzana staat in schril contrast met de wereld van haar grootmoeder, die in het oude Bratislava woont en een overlevende is uit een tijd dat iedereen er drie talen sprak. De visuele stijl van deze nieuwe generatie Slowaakse regisseurs doet denken aan Tsjechische collega's als David Ondricek (die ook de cultmuziek van Jan P. Muchow gebruikt) en Benjamin Tucek. Het succes aan de Slowaakse bioscoopkassa heeft bewezen dat de film aanslaat bij de jonge generatie. (LC)