Tosca
Toen wijlen Daniel Toscan du Plantier Jacquot voorstelde om een opera naar keuze te verfilmen, koos hij voor Puccini's klassieker Tosca, omdat dit de enige was waarvan hij de melodieën goed kende. In eerste instantie wilde hij de zang live filmen, net als Straub en Huillet deden in Von Heute auf Morgen. Toen dat niet haalbaar bleek, koos hij voor een vorm van presentatie waarin het idee van de live-performance bewaard blijft en de schoonheid van 'echt' en 'kunst' wordt gecombineerd. Tosca schakelt soepel tussen zwart-witbeelden een opnamesessie in Londen, losse locatieshots in Rome en een voorstelling van de opera, gefilmd op een set in Keulen. Het resultaat is fantastisch, een film gemaakt in volledige vrijheid waarin de schoonheid van de kunst glorieert. De beroemde Romeinse sopraan Angela Gheorgiu is Tosca, Roberto Alagna (met wie ze in het echt getrouwd is) haar minnaar en Ruggero Raimondi de slechte Scarpia. Antonio Pappano dirigeert orkest en koor van het Royal Opera House. (KJ)