The Neighbor No. 13
In 1994 publiceerde Santa 'Santastic' Inoue voor het eerst zijn rauwe psycho-suspense comic Neighborhood 13, een manga die in de loop der jaren een grote schare fans verwierf. Er was dan ook voortdurend sprake van verfilming, maar Inoue, een veelzijdig kunstenaar en een sleutelfiguur in de 'Japanese Coolness', gaf niemand toestemming. Uiteindelijk schonk hij zijn vertrouwen aan debuterend videoclipregisseur Inoue Yasuo (geen familie). Het resultaat is het uitstekende The Neighbor No. 13. De hoofdrol vergde twee acteurs: Juzo wordt gespeeld door Oguri Shun, en zijn incarnatie 'No. 13' door de Japanse kabuki-ster Nakamura Shido. Zoals zoveel ellende in het leven, begint alles met pesterijen op school. Juzo wordt getreiterd door klasgenoot Akai, wat op een dag gruwelijk uit de hand loopt. Tien jaar later heeft Juzo een flatje in het appartementenblok waar ook Akai met vrouw en zoon woont, en vindt werk op de bouwplaats waar Akai de scepter zwaait. Ook daar is hij als de laagste in de pikorde weer het slachtoffer van pesterijen. Akai is zijn slachtoffer van tien jaar geleden al lang vergeten, maar dan verschijnt het alter ego van Juzo, No. 13, ten tonele: een explosieve krachtpatser die gewelddadige wraak wil. De plot heeft een aantal verrassingen in petto, maar de film is bovenal een superieure stijloefening, waar het plezier van het filmmaken vanaf straalt. Met een gastrol van Miike Takashi als boze buurman, en dus het eerste slachtoffer. (GT)