The Green Hat
Green hat is Chinees slang voor een man die door zijn vrouw bedrogen wordt. De film zelf lijkt aanvankelijk over heel iets anders te gaan: drie jongens zijn op een Chinees strand wat aan het klooien en plegen vervolgens een bankoverval. Daarna gaan ze uit elkaar. Eén van de jongens wil naar zijn vriendin in de VS. Op weg naar het vliegveld stopt hij bij een telefoonwinkel om haar van zijn komst op de hoogte te stellen - en wordt omsingeld door een politiemacht. 'Wat is liefde?' is zijn verrassende laatste vraag aan de inspecteur die de leiding heeft. Die vraag blijft in het hoofd van de inspecteur - en dat van ons - hangen, terwijl we zien hoe de inspecteur pillen tegen impotentie krijgt voorschreven ('Nee, deze werken echt!'), hoe hij desondanks vernederd wordt door zijn liefdeloze vrouw die hun huwelijksdag liever met haar jonge, groot geschapen minnaar doorbrengt, hoe hij probeert deze minnaar te vernederen, enzovoort. Liu Fendou schreef eerder al mee aan scenario's voor onder meer het melancholieke publiekssucces Shower (Zhang Yang) en Spring Subway (Zhang Yibay, 2002), maar Green Hat is heel andere koek. Nooit eerder zaten er zoveel postmoderne frivoliteiten, vreemde dialogen en vieze woorden in een Chinese tragikomische thriller. Volgens Liu zelf wilde hij een 'romantische' film maken, maar eindigde hij met het onderzoeken van een kant van zichzelf die hij lang geleden 'genezen' dacht te hebben. (GT)