The Beautiful Washing Machine
Een hoogst originele en ook zeer vreemde film. Een soort surrealistische komedie waarin de wasmachine uit de titel eigenlijk de hoofdrol speelt. Een wasmachine met een eigen leven, en met een zwijgende jonge vrouw, die wellicht de ziel is van de wonderlijke en tegelijkertijd zo alledaagse machine. De film speelt zich af in hedendaags Kuala Lumpur. De maker blijkt een voorkeur te hebben voor nachtelijke urbane locaties als supermarkten en parkeergarages. De film is gedraaid in lang aangehouden, zorgvuldig gecomponeerde beelden, wat een serieuze kijk op moderne vervreemding zou kunnen betekenen, als er niet zoveel gevoel voor humor uit zou spreken. Teoh, sinds kort weer vrijgezel, schaft zich een tweedehands wasmachine aan. De enige groene tussen al die witte. De groene machine blijkt nukkig gezelschap. Het is niet te voorspellen wanneer hij (of, zoals in de persinformatie steevast wordt gezegd: 'zij') wel of niet werkt. Onverklaarbaar blijkt bij de machine ook een jonge vrouw te horen die Teoh direct maar als huishoudster exploiteert. In de tweede helft van de film wisselt de wasmachine van eigenaar en domineert hij/zij ook daar op onnavolgbare wijze het dagelijkse leven. De bizarre scènes van de film bevatten nagenoeg geen dialogen en roepen de effectiviteit van de grote komieken uit de zwijgende periode in herinnering. Lee is veelvuldig vergeleken met Tsai Ming-liang, maar een vergelijking met Buster Keaton zou evengoed op zijn plaats zijn. (GjZ)