The Adventure of Iron Pussy
Een film die enerzijds een uitbundige en hilarische satire is op van alles en nog wat, maar die anderzijds een tamelijk complexe achtergrond en stijl heeft. Hoofdpersoon is de travestiet en geheim agent Iron Pussy. Een soort Bond, maar dan in een jurk en gespecialiseerd in Thai-boksen. Zoals iedere onverschrokken held heeft Pussy ook een hulpje/chauffeur in de vorm van Pew. Het duo lost het ene na het andere misdadige probleem op, totdat Iron Pussy, undercover werkend als kamermeisje in een kasteel, verliefd wordt op Tang, de zoon van de criminele eigenares. Dit verhaal is voor de makers echter alleen een excuus om zich over te geven aan vrolijke genreparodieën op geliefde Thaise musicals en melodrama's uit hun jeugd. Weerasethakul en Shaowanasai zijn geen doorsnee filmliefhebbers. Beiden hebben een achtergrond als beeldend kunstenaar. De film is deels gebaseerd op korte kunstvideo's die Shaowanasai eerder maakte met hetzelfde personage, dat toen en ook nu door hemzelf wordt gespeeld. Weerasethakul begon mee te werken aan de film toen de productie van zijn fameuze Tropical Malady tijdelijk was vastgelopen. Een speelse ontsnapping aan een moeizaam maakproces dat zijn sporen in het resultaat heeft nagelaten. De makers benadrukken dat het hen in deze film niet alleen gaat om gekkigheid. De positie van homoseksuelen en travestieten is niet onproblematisch in het boeddhistische Thailand en met deze burleske kunstfilm vragen ze daar toch aandacht voor. (GjZ)