Smoke & Mirror
In dit kleine en intieme psychologische drama worden twee grote thema's behandeld: verslaving en desillusie. Arezoo keert terug naar haar geboorteland Iran, nadat ze twintig jaar in het buitenland heeft gewoond. Niet alleen omdat ze haar relatie met haar moeder opnieuw wil oppakken maar ook, omdat ze zich in haar laatste woonplaatsen altijd een buitenstaander heeft gevoeld, om in Iran een nieuw leven op te bouwen. Zich niet echt bewust van het feit dat dit land op een heel andere manier functioneert dan ze gewend is, koestert ze plannen om een kostschool op te zetten en mensen te helpen. Terwijl ze probeert te wennen aan een Iran dat allang geen thuis meer is, komt haar complexe en gecompliceerde relatie met haar moeder aan het licht. Haar moeder was ooit een diva, maar de kwaliteit van haar bestaan is behoorlijk gedaald in de nasleep van de Islamitische Revolutie en de dood van haar echtgenoot, en nu slijt ze haar dagen met roken. De enige persoon die haar na staat lijkt haar bediende, een oudere vrouw. Zal ze uiteindelijk tegemoet kunnen komen aan de wens van haar dochter om nader tot elkaar te komen? De film behandelt op gevoelige wijze de relatie tussen een moeder en haar volwassen dochter, en illustreert zorgvuldig de vervreemding en de eenzaamheid van een ex-pat die terugkeert naar huis. Hierdoor kan de kijker zich een beeld vormen van de veranderingen in de hedendaagse Iraanse samenleving. (LC)