Responso
Raúl Ruiz, vorig jaar een van de Film Makers in Focus, werkte in 1989 aan een hommage aan de toen net overleden festivaloprichter en -directeur Huub Bals. De film werd destijds nooit afgemaakt en was jarenlang zoek, maar werd onlangs in New York teruggevonden en in 2004 alvast op het festival vertoond. Bij de introductie van dit zestig minuten durende work-in-progress vertelde Ruiz dat hij zijn rouw om Bals wilde vormgeven in een film die toont dat 'doodgaan niks voorstelde'. Zo voert de Huub (treffend gereïncarneerd in Jean Badin, vaste acteur van Ruiz) in Responso gesprekken met zijn ogen dicht, in een komische toestand tussen waak, slaap, overpeinzing en dood in. Hij luistert naar diverse regisseurs die een nieuwe film in hun hoofd hebben, rookt en zegt dat-ie druk is en niet gestoord mag worden. Responso is een essay over de twee centrale motoren in het werk van Ruiz: het vertellen van verhalen (de film voert een hele stoet van verhalenvertellers/regisseurs en hun verhalen op, van wie een Siciliaan die een gevecht nadoet het meest spectaculair is) en de allegorische wijze waarop hij de dood bezweert. Inmiddels heeft Ruiz de film afgemonteerd tot speelfilmlengte, alhoewel hij volgens de meester zelf nog steeds niet af is. (SdH)