Rebecka
Op een erg geloofwaardige en dwingende manier schakelt deze video tussen authentieke ervaring en gespeelde authenticiteit. Rebecka is gemaakt als een interview, wat we doorgaans associëren met een vorm van spontaan spreken. Hier verwordt dit communicatiemodel tot een complexe ombuiging van de waarheid, die ons in een mistige zone tussen fictie en realiteit doet belanden. Kleine versprekingen, korte onderbrekingen tijdens het nadrukkelijk lezen van een script benadrukken deze 'fictionaliteit' of kunstmatigheid. Toch zouden we nooit durven twijfelen aan de autoriteit van wat we horen. Door Bäckströms intrigerende spel met de vorming van ons 'zelf' gaan we niet alleen de realiteit om ons heen, maar vooral ook ons ware zelf in twijfel trekken.